Helaas spelen kinderen te weinig buiten en zitten teveel op hun smartphone

Helaas spelen kinderen te weinig buiten en zitten teveel op hun smartphone

Smartphone gebruik gaat ten koste van buitenspelen

Naar aanleiding van een onderzoek is naar voren gekomen dat kinderen in Nederland gemiddeld op de leeftijd van 10 jaar hun eerste telefoon of tablet van hun ouders krijgen. Het is zelfs zo dat van de kinderen tussen de 5- en 10 jaar oud al 50% een eigen telefoon heeft. Nu is het niet helemaal duidelijk of deze 50% bijna geheel bestaat uit de 8- en 9 jarigen van deze groep.
Veel ouders vinden dat hun kinderen vanaf hun 10e jaar een telefoon mogen hebben, omdat ze dit de leeftijd vinden dat een telefoon een toegevoegde waarde heeft als communicatiemiddel. Vaak gebruiken kinderen op deze leeftijd een groepsapp om met elkaar te communiceren over b.v. school of een sportclub waar zij gezamenlijk op zitten.
Veel ouders vinden het ook een veilig gevoel dat hun kinderen bereikbaar zijn als ze bijvoorbeeld afspreken met vriendjes/vriendinnetjes of zelfstandig naar b.v. het sporten gaan.
Jammer genoeg gaat het hebben van een eigen smartphone op deze relatief jonge leeftijd wel ten koste van het buiten spelen. Zo zou uit dit onderzoek naar voren zijn gekomen dat kinderen op deze leeftijd gemiddeld iets minder dan 2 uur buiten spelen. Dit is best weinig, want de tijd dat ze op hun telefoon of tablet zitten te turen is meer namelijk rond de 2,5 uur per dag. Behalve appen worden er ook veel spelletjes gespeeld op hun smartphone zoals Tiktok, MovieStarPlanet, Paper.io, Minecraft en Fortnite.

De verschillende generaties van heden tot nu toe:

  • 1946 – 1964 Babyboomers
  • 1965 – 1979 Generatie X
  • 1980 – 1994 Generatie Y – millennials
  • 1995 – 2012 Generatie Z; kinderen van de vierde generatie
  • 2016 – 2030 Generatie Alpha

Deze 2 laatste generaties de Digital Natives, de groep kinderen waar het nu over gaat, kunnen zich geen wereld zonder sociale wereld herinneren. Onderscheid tussen online en offline kennen ze niet. Toegang hebben tot wifi is een primaire levensbehoefte. Vakantie zonder wifi is geen optie.
Bij deze generatie kinderen zijn spullen minder belangrijk geworden. Ze hoeven geen cd’s meer te hebben, ze hebben spotify premium. Ook geen dvd films meer maar hebben netflix.
School moet het middelpunt worden van learning networking. Kennis zit niet meer in je hoofd maar in netwerken, databases. Jongeren leren hoe je dit toe kan passen en gebruiken. Waarom zou je de hele topografie uit je hoofd leren als je dit ook online kunt opzoeken.
Zo is het een beetje hoe deze generatie in het leven staat en hoe zij denken.

Is het veelvuldig gebruik de schuld van de kinderen zelf?

Nu kunnen we de kinderen niet helemaal alleen de schuld geven van dit vele smartphone gebruik.
Ouders geven namelijk zelf vaak niet het goede voorbeeld.
De helft van de ouders geeft toe zelf ook veel tijd te spenderen op hun telefoon of tablet. Deze groep ouders vindt gelukkig zelf ook dat ze het verkeerde voorbeeld geven aan hun kinderen.
Het is begrijpelijk dat als ouders het verkeerde voorbeeld geven aan hun kinderen dat zij dit gedrag overnemen.
Zo’n 56% van de ouders geeft ook toe te veel tijd online door te brengen op hun telefoon of tablet en ook te vrezen dat ze met hun eigen online gedrag hun kinderen verkeerd opvoeden.
Nu komt het ook nogal eens voor dat de rollen omgekeerd zijn en ouders door hun eigen kinderen op hun online gedrag worden aangesproken. Het is zelfs zo, blijkt uit onderzoek, dat 3 op de 10 ouders wel eens aangesproken worden door hun eigen kinderen over hun telefoon- en tablet gebruik.
Uit dit onderzoek is ook gebleken dat zelfs een percentage kinderen zich regelmatig ergeren aan hun ouders en genegeerd voelen door hun veelvuldige smartphone- en tabletgebruik.

Moeten ouders het goede voorbeeld geven aan hun kinderen?

Conclusie is dus wel dat kinderen vaak het online gedrag van hun ouders overnemen en wanneer zij zien dat hun ouders ook vaak op hun telefoon of tablet zitten dit overnemen. Ouders kunnen dus een belangrijke rol spelen en een goed voorbeeld geven aan hun kinderen over het gebruik hiervan.

Wat is een goede leeftijd voor het krijgen van een eerste mobiel?

Ouders mogen natuurlijk zelf bepalen wat voor hun kind een juiste leeftijd is. De ene ouder heeft graag dat hun kind snel bereikbaar is, anderen vinden dit nog niet nodig.
In principe hebben kinderen op de basisschool nog geen eigen telefoon nodig. Op de middelbare school is dat een ander verhaal. Informatie over het rooster, b.v. uitval en wijzigingen, wordt door veel scholen via een app verstuurd. Ook voor het huiswerk en cijfers wordt vaak een app gebruikt. Voor middelbare scholieren is de telefoon ook belangrijk voor het onderlinge en sociale contact tussen kinderen.

Nog wat tips en regels die ouders kunnen hanteren voor het telefoongebruik van hun kinderen

Omdat de leeftijd waarop kinderen hun eerste smartphone krijgen de afgelopen jaren erg is gedaald hier wat tips en regels die misschien handig zijn voor de ouders:

  • Maak goede regels hoe je kind met de telefoon om moet gaan, bijvoorbeeld het aantal uur per dag, niet tijdens de maaltijden mee aan tafel nemen.
  • Leg goed uit dat er geen foto’s of filmpjes van anderen zonder dit gevraagd te hebben online gezet mogen worden.
  • Verbied telefoongebruik in het verkeer, dit gaat namelijk niet samen.
  • Vertel dat ze nooit hun telefoonnummer zomaar aan onbekende mensen moeten geven.
  • Geen telefoongebruik meer 1 of 2 uur voordat kinderen gaan slapen, dit vanwege het blauwe licht en de straling van het toestel.
  • Geef aan dat wanneer er wat vervelends online gebeurd dat ze dit aangeven en erover kunnen praten.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.