Opknappen en repareren, beter dan nieuw
Zo goed als nieuw is vaak beter dan nieuw
Duurzaam ondernemer Mikail Yilmaz heeft met Repair IT Now een overtuigende missie.
‘Zijn er echt zo veel verschillen tussen je huidige en een nieuwe smartphone? Waarom zou je er niet langer mee doen? Nieuwe accu erin en je kunt twee jaar vooruit.’ Het is duidelijk: Mikail Yilmaz heeft een groter doel dan alleen het bieden van uitstekende reparaties. ‘Ik zou het mooi vinden als iedereen zich ervan bewust wordt dat je niet altijd iets nieuws nodig hebt. Dan worden we samen veel duurzamer.’
Voor organisaties en particulieren
Mikail sleutelde tijdens zijn hbo-studie al aan kapotte computers, laptops en smartphones, nu heeft hij een team van negen mensen. ‘Ik begon in 2010 onder de naam De PC Makelaar. Na mijn studie richtte ik me in 2015 volledig op het bedrijf met de nieuwe naam Repair IT Now. Na een jaartje werken vanuit huis huurde ik 1,5 jaar een kantoorpand in Sliedrecht. Al snel had ik ruimte tekort en verhuisden we naar onze huidige stek aan Stationspark 709. Hier repareren we alle soorten smartphones, tablets en pc’s. Voor bedrijven, scholen en verzekeraars en natuurlijk consumenten.’
Energie
Scherm kapot, telefoon nat, geluid dat hapert. ‘Vaak gaat het om reparaties aan nog vrij nieuwe telefoons. Gelukkig zien we ook steeds meer mensen die een wat oudere smartphone laten opknappen. En met ‘wat ouder’ bedoel ik dan twee jaar. Want door de aanbiedingen van providers zijn we gewend aan het steeds vervangen van je toestel. Maar dat doen we met auto’s of tv’s toch ook niet? Daar wil ik mensen bewust van maken. Want het produceren van smartphones kost veel energie en grondstoffen. En die raken op. Het geeft ons veel energie dat we door reparaties niet alleen een klant blij maken, maar ook bijdragen aan een duurzame omgeving. Dat gevoel willen we overbrengen.’
Missie
Op de reviewsite klantenvertellen.nl krijgt Repair IT Now een 9,3. ‘We leveren kwaliteit, mensen krijgen een kop koffie, 80% van de apparaten is binnen een half uur gerepareerd. Daar vertellen mensen over. Het is mijn missie om eraan bij te dragen dat we elkaar ook gaan vertellen over het verlengen van de levensduur van apparaten. Ik las laatst dat negen op de tien batterijen in Nederland worden ingeleverd. Dat is toch geweldig? Zoiets moeten we ook kunnen bereiken met smartphones, tablets en pc’s. Zeker ook omdat het voor mensen zelf iets heel tastbaars oplevert: geen BKR-registratie en lagere maand kosten.’
BIG DATA en goede doelen
Die duurzame insteek levert ook Mikail iets op: een goedlopend bedrijf. ‘Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid hand in hand gaat met succes. We hebben groeiplannen, investeren veel data en automatisering. Door slim het websitebezoek, de reparaties en de boekhouding te combineren, kunnen we het aantal aanvragen voorspellen. Daar stemmen we onze mensen en voorraad op af, zodat we klanten steeds snel kunnen helpen. Ook volgen we nauwgezet ontwikkelingen en trends. Zo hebben we nu een beschermend glasplaatje voor iPhones en iPads dat het blauwe licht onderdrukt. Beter voor je ogen en het vermindert hoofdpijn. Maar duurzaamheid blijft de basis en van wat dat oplevert laten we ook onze omgeving profiteren.’
Zo gooit Repair IT Now kapotte schermen niet weg. ‘Die geven we terug aan de leveranciers, die dag vervolgens een vergoeding voor geven. Die laten we niet terugvloeien in onze winst, maar gebruiken we om goede doelen te steunen. Zoals de voedselbank, Care for Life en VV Sliedrecht.’
‘Het geeft ons veel energie dat we door reparaties niet alleen een klant. blij maken, maar ook bijdragen aan duurzamere omgeving’
Bewuste keuze
Zoals Mikail bewust onderneemt, zo koos hij ook bewust voor Rabobank Merwestroom. ‘Ik was al prive klant, maar dat maakte het voor mijn bedrijf nog geen natuurlijke keuze. Tijdens mijn studie deed ik onderzoek naar coöperaties en dat gaf me veel inzichten in hoe die organisatievorm werkt. Samen bereik je meer dan alleen:, dat is ook de insteek van Rabobank. Natuurlijk moest de dienstverlening bij ons passen: we werken met Exact Online en de Rabobank-systemen sluiten daar perfect op aan. Ook hebben we Smartpin, waardoor pintransacties gelijk worden verwerkt. Maar het gaat ook om het gevoel. De inzet van de bank voor een duurzamere samenleving en hun steun aan de lokale omgeving: daar voel ik me bij thuis.’
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!